Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Mikrohuby i ostatnia mila: czy miasta i branża logistyczna znajdą wspólny język?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Mikrohuby i ostatnia mila: czy miasta i branża logistyczna znajdą wspólny język?
fot. Bike IdeaUrvis - rower cargo
Miasta szukają sposobu na ograniczenie negatywnego wpływu dostaw e-commerce. Pomóc mogą mikrohuby i współdzielone centra logistyczne — pod warunkiem współpracy z operatorami.

Dynamika rynku e-commerce i zmiany nawyków konsumenckich wywołują presję na infrastrukturę miejską. Masowe dostawy, zwłaszcza na tzw. ostatniej mili, to rosnące wyzwanie logistyczne i ekologiczne. O możliwych rozwiązaniach — w tym tworzeniu mikrohubów, współdzieleniu zasobów i wykorzystaniu pojazdów zeroemisyjnych — dyskutowali przedstawiciele miast i branży podczas Kongresu Inteligentnych Miast w ramach debaty „Czy miasta mogą stać się beneficjentami gwałtownego rozwoju rynku logistyki e-commerce?”.

Mikrohuby jako rozwiązanie problemów

Na wstępie Maciej Chłodziński z Orlen Paczka ocenił, że mikrohuby logistyczne to rozwiązanie o dużym potencjale — zarówno pod względem środowiskowym, jak i ekonomicznym.

– Ostatnia mila to najdroższy etap całego procesu dostaw. Mikrocentra dystrybucyjne mogą pomóc w jej optymalizacji, a także zmniejszyć emisję zanieczyszczeń – powiedział. Wskazał również, że możliwe są różne modele: od współdzielenia przestrzeni przez kilku operatorów, po wspólną obsługę punktów odbioru czy nawet kurierów.

Warszawa również analizuje możliwość wdrożenia takich rozwiązań, choć – jak zaznaczył Maciej Florczak ze stołecznego ratusza – w praktyce nie jest to proste. Stolica uczestniczyła w projekcie „Warszawski niskoemisyjny transport towarów”, w ramach którego wskazano potencjalne lokalizacje mikrohubów w nowym centrum miasta (NCW).

– To dobry pomysł, ale trudny do realizacji w ścisłym centrum – tam brakuje przestrzeni. Jedynym realnym kierunkiem są lokalizacje podziemne, np. parkingi, choć i tu pojawiają się problemy z wysokością skrajni – przyznał.

We Wrocławiu już działa pilotażowy mikrohub na podziemnym parkingu Narodowego Forum Muzyki, a drugi projekt realizowany jest w Poznaniu. W opinii uczestników debaty to wartościowe doświadczenia, które mogą posłużyć za wzór.

Z kolei w Sopocie – jak wskazywał Krzysztof Jałoszyński, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii i Ochrony Środowiska – logistykę miejską trzeba planować w skali całego Trójmiasta.

– Jesteśmy małym ośrodkiem pomiędzy dwoma dużymi miastami. Mikrohub w Sopocie ma sens tylko, jeśli działa w ramach współpracy regionalnej – mówił.

Pojazdy zeroemisyjne i rowery cargo

Jednym z obszarów transformacji ostatniej mili są pojazdy zeroemisyjne i rowery cargo. Firmy kurierskie coraz chętniej wykorzystują je w centrach miast, zwłaszcza w strefach ograniczonego ruchu. Jałoszyński zaznaczył, że Sopot współpracuje z operatorami, wyznacza dla nich lokalizacje i umożliwia dostawy nawet w zamkniętych strefach.

– Kurierzy coraz częściej korzystają z rowerów cargo, a firmy realizują działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu – dodał.

Prezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk podkreślił, że jego miasto – mimo iż nie odczuwa jeszcze dużej presji ze strony logistyki kurierskiej – już przygotowuje się na przyszłość.

– W naszych planach zrównoważonej mobilności miejskiej przewidujemy konieczność wdrożenia osobnych planów dla logistyki. Widzimy to jako przyszłość – także w kontekście czystego powietrza, bezpieczeństwa i ładu przestrzennego – mówił. Dodał również, że jako miasto trzy razy z rzędu zdobyli tytuł rowerowej stolicy Polski, więc wykorzystanie rowerów w dostawach wpisuje się w lokalny klimat.

Choć uczestnicy debaty różnili się w ocenach szczegółowych rozwiązań, byli zgodni co do jednego: bez współpracy miasta–operatorzy nic się nie zmieni.

– Miasta powinny wyjść naprzeciw, np. poprzez wyznaczanie lokalizacji. My z kolei musimy odpowiedzieć profesjonalizmem i standardami – mówił Chłodziński.
Również Florczak z Warszawy wskazywał, że sukces zależy od skali działania.

– Niektóre dzielnice są bardziej gotowe do zmian niż inne. W wielu miejscach potrzebna jest edukacja, bo przedsiębiorcy nie znają alternatywnych form dostaw. Trzeba z nimi rozmawiać – zauważył.

Podsumowując dyskusję, moderator Maciej Mysona zauważył, że mikrohuby to nie tylko kwestia logistyki, ale także przestrzennej kultury współdzielenia.

– Jeśli kurier dostarczy więcej paczek jednym pojazdem, automat jest pełniejszy, a trasy bardziej zoptymalizowane – zyskują wszyscy: mieszkańcy, miasto i środowisko – podkreślił.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Komunikacja

MZK Piła. Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy wodorowe

Komunikacja

MAN dostarczy nowe elektryki do Zamościa

Komunikacja

MAN dostarczy nowe elektryki do Zamościa

Paulina Piziorska 05 maja 2025

Solaris dostarczy 6 elektryków do Głogowa

Komunikacja

Solaris dostarczy 6 elektryków do Głogowa

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Zobacz również:

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Komunikacja

MZK Piła. Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy wodorowe

Komunikacja

MAN dostarczy nowe elektryki do Zamościa

Komunikacja

MAN dostarczy nowe elektryki do Zamościa

Paulina Piziorska 05 maja 2025

Solaris dostarczy 6 elektryków do Głogowa

Komunikacja

Solaris dostarczy 6 elektryków do Głogowa

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij